Moet ik inkomende of uitgaande marketing gebruiken? Waar vindt u dat evenwicht tussen uitgaande en inkomende marketing om de stroom van leads te maximaliseren en te laten groeien? Waar moet u op letten bij het maken van een marketingmix die beide omvat? Om al deze vragen te beantwoorden, beginnen we met het begrijpen van elk van de marketingtechnieken, de sterke en zwakke punten.
Wat is uitgaande marketing?
Uitgaande marketing kan eenvoudig worden omschreven als een eenvoudig voorstel voor zakelijke uitwisseling. “Hé daar, wil je mijn ding kopen?” is uw basisboodschap en aanpak van uitgaande marketing. Het is het oudste en meest fundamentele onderdeel van elke marketingstrategie en het is ook waar niet-marketeers van uitgaan dat het om marketing gaat.
Voorbeelden van uitgaande marketing zijn telemarketing (“cold calls”), betaalde mailings (zowel elektronische als “snail mail”), advertenties (banneradvertenties, radioadvertenties, billboards, enz.) En zelfs huis-aan-huisverkoop. Het draait allemaal om het bereiken van het vooruitzicht.
Sterke punten van uitgaande marketing
Het is niet alleen de oudere en
beter gepolijste set van technieken, uitgaande marketing genereert vrijwel
onmiddellijk verkoopleads. Het gaat verder dan te zeggen dat het geen toverstaf
is, maar als het gaat om “het sluiten van de deal”, zijn je favoriete
tools die in je uitgaande gereedschapsriem.
- Gemakkelijker om ROI te meten
- Sneller om impact te tonen
- Mogelijk gepersonaliseerd
Nadelen van uitgaande marketing
Veel bedrijven en merken houden van uitgaande marketing vanwege de snelle en gemakkelijk meetbare resultaten. Ze haten echter ook de kosten en te vaak de reactie van de doelgroep, die gemakkelijk een negatief sentiment ten opzichte van het merk kan produceren.
- Opdringerig
- Duur
- Op zichzelf niet effectief
Wat is inkomende marketing?
Kortweg gezegd, het idee van inkomende marketing is om een pull-effect te creëren om vooraf gekwalificeerde leads binnen te halen in plaats van intrusieve berichten te pushen.
Inkomende marketingactiviteiten omvatten onder andere opt-in e-mailmarketing, contentproductie en -promotie, sociale media en zoekmachineoptimalisatie inspanningen (SEO).
Met deze methode wordt een type trechter gemaakt met leads die bovenaan de trechter (TOFU) binnenkomen en door de trechter worden “gekoesterd” met marketingberichten die zijn afgestemd op het stadium waarin de lead zich bevindt totdat ze “klaar” zijn om benaderd worden met een bericht om het aankoopproces te starten.
Sterke punten van inkomende marketing
Hoewel het al lang bestond voordat sociale media en zelfs online verkoop plaatsvonden, heeft de inkomende methode in het afgelopen decennium de storm van digitale reclame overgenomen. Met de groeiende bannerblindheid, niet-bel-lijsten en de stijgende aandacht van gebruikers, is het geen wonder dat zoveel merken en bedrijven inbound marketing in hun strategieën opnemen.
- Rendabel
- Niet opdringerig
- Breed
Zwakke punten van inkomende marketing
Voor B2B-marketeers is het vaak moeilijk om de waarde van inkomende marketing uit te leggen aan leidinggevenden die alleen die leads willen zien binnenstromen en converteren. Het is niet langer een nieuwe aanpak en methode, en toch zijn er redenen waarom merken soms aarzelen om prioriteit te geven aan inkomende marketing activiteiten.
- Langzaam om resultaten te tonen
- Moeilijker te meten
- Onpersoonlijk