Studio 4 webdesign.nl

Webdesign lokaal gedaan?

Veel webbouwers profileren zich tegenwoordig lokaal. Google maar eens bijvoorbeeld webdesign Haarlem of webdesign Enschede en je ziet allerlei bureau’s met een toegewijde pagina hiervoor. Webbouwers weten natuurlijk het een en ander over gevonden worden met je website. We kunnen dan ook veel leren van ze als het gaat om onze eigen website opzetten of laten veranderen.

Kies lokaal

Om goed vindbaar te zijn is het dus rendabel om een lokale pagina te hebben. Zelfs als je dienstverlening of product niet per se locatie gebonden is helpt deze pagina verkeer naar je website te trekken. Om doubleren te voorkomen zijn er wel twee belangrijke aspecten die je moet veranderen van pagina tot pagina: visueel en textueel. Voor het visuele gedeelte is variatie belangrijk. De afbeelding hoeft niet per se lokaal gebonden te zijn, als deze maar anders is. Daarentegen kan een afbeelding van de omgeving niet kwaad om er tussen te hebben. Hiermee beantwoord je subtiel de lokale vraag van de klant. Voor de tekst geld grotendeels hetzelfde: niet knippen en plakken. Als je tekst hetzelfde is op elke pagina behalve de plaatsnaam dan komt maar één van de pagina’s hoog op Google. Hier is een stukje copywriten erg nuttig. Dit is goed out te sourcen, zeker het overwegen waard. Daarnaast is het nuttig om lokale elementen er in te verweven. Als je bijvoorbeeld een klant hebt in de regio kan een testimonial waardevol zijn om je binding aan de plek te demonstreren.

Kies de juiste termen

Hoe mensen zelf hun lokale omgeving benoemen als ze zoeken verschilt. Om terug te grijpen naar het voorbeeld van de webbouwers, per regio verschilt de benaming nogal. Zo word er in Noord-Holland meer gezocht naar “webdesign | locatie”, maar in Flevoland naar “webbouwer | locatie”. Hoe je dienst of product benoemd word kan dus snel verschillen. Maar ook hoe de locatie zelf benoemd word. Soms is dit op het plaatsnaam niveau, soms op gemeente niveau en soms op provincieniveau. Voor dit stukje termselectie is het goed om met een professional te overleggen. Deze hebben namelijk software die dit soort online verkeersstromen in kaart brengen en je kunnen helpen je pagina op de juiste term te richten.

Richt je pagina goed in

Het is het beste om te focussen op één term met je pagina. Zorg er dan ook voor dat de URL deze term in zich heeft, en gebruik de zoekterm ook in je hoofdtitel. Dit helpt de laatste slag te maken met vindbaarheid.